donderdag 28 juni 2012

Glückstadt, 25 juni, 82 km.

Nog een laatste prent van het pracht verblijf in het Havenhostel en dan zitten we om 9:00 uur op de fiets. De lucht is zwaar en stormachtig en ja hoor binnen een kwartier kon de regenkleding volledig aan. De postbode, ook op de fiets, moppert iets over oktoberweer maar eigenlijk deert het ons weinig want de meeste wind hebben we half mee (dus niet altijd).
De ruimte in de velden wordt wijds en Thea komt er goed in uit, nietwaar?
De meeste plaatsnamen hebben hier wel iets met moeras of veen dus als we eindelijk een turfwinning in exploitatie zien, moet dat op de prent.
De Schwebefähre über die Oste is ook prachtig. Een constructie uit 1909 die met liefde in bedrijf wordt gehouden. Natuurlijk laten we de vaste brug  van 1974 links liggen. Meer op www.schwebefaere-osten.de
Even verder is het alweer raak. Nu moet de Elbe worden overgevaren, daar komt een serieuze pont aan te pas want de tocht van zo'n 5 km is in deze storm een ernstige aangelegenheid. 
Eigenlijk had ik gewaarschuwd moeten zijn, dan was de volgende valpartij voorkomen. Bij het keren op zoek naar de jeugherberg raak ik de controle kwijt, laat de fiets vallen en strompel naar een hek/reling. Dat lukt tamelijk aardig alleen ik duik bijna door de reling heen maar blijf gelukkig op de onderste dwarsverbinding met mijn bovenbenen hangen. Thea kan er aanvankelijk wel om lachen want het was een bizar gezlcht maar als ik me er pas na een tiental seconden pijnlijk uit bevrijd, wordt duidelijk dat we geluk hebben gehad. Hopelijk valt de spierpijn morgen te harden. Nu strompelen we na het nudel-eten in de prachtige jeugdherberg naar het stadje waar op de goede afloop bij een lekker glas nog een 'Matje' (heerlijke verse nieuwe haring) wordt gegeten. Glückstadt heeft een bijzondere historie, zoek maar even op internet.
Verzenden van dit relaas zal even op zich laten wachten want wifi is hier geen gemeen goed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten